ClearFacts

ClearFacts vervangt postbode naar de boekhouder

Eigenlijk is het te gek voor woorden… de boekhouding van KMO’s gebeurt weinig digitaal. Elk kwartaal dragen KMO’s hun facturen over aan een externe boekhouder die ze invoert en verwerkt. Leuk voor de postbode, maar niet efficiënt. De boekhouder ziet immers zijn werk in die korte periode pieken en de KMO weet meestal pas bij het afsluiten van het boekjaar hoe hij er financieel voor staat.


Zou het niet geweldig zijn, mocht een KMO continu zicht hebben op openstaande facturen, lopende kosten en andere financiële indicatoren? Hoeveel nakende faillissementen zouden zo tijdig vermeden kunnen worden?

Rond deze uitdaging sloegen de bedrijven Tactics, Eomer Solutions en Acconometrics de handen in elkaar. Ze bouwden een online platform waardoor KMO’s continu documenten kunnen doorgeven aan hun boekhouder. In ruil daarvoor krijgen KMO’s een gratis digitaal archief en kunnen ze op ieder moment hun actuele financiële situatie bekijken. Bovendien worden alle documenten opgeslagen in de 'Cloud' en blijven dus permanent bereikbaar voor de KMO en zijn boekhouder.

Het pakket kreeg de naam ClearFacts en wordt binnenkort gelanceerd.

Toch eigenaardig dat zo’n oplossing nu pas het levenslicht ziet. Het lijkt de evidentie zelve. We vroegen Thomas Hontelé van Eomer Solutions waarom deze oplossing zo lang op zich heeft laten wachten: “Eerst en vooral moeten de juiste mensen elkaar vinden om zo’n oplossing te ontwikkelen. Ons product is ontstaan na een concrete vraag van onze accountant. Hij bracht ons in contact met Acconometrics dat informaticadiensten levert aan accountants en die markt dus goed kent. Samen hebben we het idee achter ClearFacts uitgewerkt. Acconometrics bracht haar kennis in over de accountantswereld en Eomer en Tactics hun kennis over een analysesoftware. Die kennis hadden we opgebouwd in een vorig innovatietraject. De recente mogelijkheden rond in de Cloud- oplossingen vervolledigen dus de puzzel. Dankzij deze technologie kunnen we gemakkelijk schalen. Ons product lijkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Alleen al het feit dat 3 verschillende bedrijven hieraan werkten zegt veel.”

"Het was uiteindelijk een innovatiesubsidie die de ontwikkelingstrein in gang zette", vertelt Thomas. “Met behulp van het Innovatiecentrum kregen we voor deze ontwikkeling een subsidie van € 86.583 . Natuurlijk zijn deze financiële middelen welkom, maar zo’n dossier dwingt je ook om eerst een ontwikkelingsplan op te stellen en dan uit te voeren. Handig, want als ondernemer heb je de neiging om ontwikkelingen voor je uit te schuiven. Neem de subsidie, het vinden van de juiste ontwikkelingspartners én de mogelijkheden van Cloudcomputing samen en je begrijpt dat Clearfacts het gevolg is van een momentum. Op 1 oktober hebben we samen de gelijknamige bvba Clearfacts opgericht waarbinnen de verdere ontwikkeling en commercialisatie van het product wordt gerealiseerd. Uit een idee en een product volgde er een onderneming!”

Meer info:

Innovatiecentrum provincie Antwerpen
Hans Haagdorens
hans.haagdorens@innovatiecentrum.be
T: +32 3 216 21 61
M: +32 494 04 74 04

ClearFacts
www.clearfacts.be
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube