Datacamp

DataCamp is een Leuvense ICT start-up die stevig op weg is om een sterke speler op het vlak van interactieve online data-analyse training te worden. Opgericht eind november 2013, kent DataCamp een vliegende start. Als echte ‘born global’ slaat DataCamp na haar oprichting eerst 6 maanden haar vleugels uit in de Chileense start-up scene. Ondertussen zijn ze terug in Leuven en klaar voor hun tweede innnovatiecyclus.

De drie oprichters Jonathan Cornelissen, Martijn Theuwissen en Dieter De Mesmaeker blaken van ambitie. Sinds de oprichting van DataCamp, 12 maand geleden, slagen ze erin om meer dan 80.000 online gebruikers aan te trekken die goed zijn voor 6 miljoen pageviews en meer dan 3,5 miljoen oefeningen op het platform. Dit betekent een gemiddelde maand-op-maand groei van ~ 80% in oefeningen en een gebruikersgroeipercentage van ~ 38%. Van deze gebruikers keert 65% terug naar het platform. 100.000 geregistreerde gebruikers, dat is de gebruikerstarget die ze zichzelf voor het einde van 2014 hebben opgelegd. Deze prestatie blijft niet onopgemerkt en er lopen dan ook al onderhandelingen en partnerships met grote spelers zoals Coursera, Revolution Analytics en RStudio. Princeton University en de University of Washington behoren bovendien al tot de gebruikers.

Jonathan Cornelissen licht toe: "Bekende aanbieders van MOOCs (Massive Open Online Courses) zijn bijvoorbeeld Coursera, EdX en Udacity die een eerder generiek platform hebben voor diverse types cursussen. Met DataCamp richten we ons echter resoluut op de markt van de data analyse training, waarvan McKinsey & Company voorspelt dat er tegen 2018 een tekort zal zijn van 190.000 data-analisten en 1,5 miljoen managers die bedreven zijn in data gebaseerde besluitvorming in de VS alleen al. Onze business case is gebaseerd op de nood aan de vaardigheden die dergelijke profielen nodig hebben.

Met DataCamp bieden we een online training en onderwijs platform aan op het gebied van data-analyse waarbij de gratis trainingen verzorgd worden door experten uit verschillende vakgebieden. Wij geloven sterk in 'learning by doing'. Vanaf het moment dat iemand zich aanmeldt, kan deze dan ook meteen beginnen met coderen. Tegelijk bieden we docenten en trainers een gebruiksvriendelijke tool voor het bouwen en online hosten van interactieve data analyse cursussen. Maar ook bedrijven en organisaties stellen we in staat om hun eigen analytics leerplatform uit te bouwen en te voorzien van de inhoud die ze het meest nodig hebben. Tot slot bieden we gespecialiseerde recruitment diensten om de data experts van morgen te vinden en in te huren. Recent hebben we ons online training en cursus aanbod bovendien gevoelig uitgebreid met geavanceerde cursussen die niet enkel interactieve oefeningen bevatten, maar ook hoogstaand video materiaal en slides. Deze nieuwe cursussen werden ontwikkeld in samenwerking met experten en bedrijven uit de R community."

Dieter De Mesmaeker: "Als tech start-up hebben we drie grote uitdagingen: zo werken we hard aan het opstellen van een levensvatbaar business model, moeten we inzetten op de ontwikkeling van het technisch concept in een prototype, én steken we veel energie in de uitbouw van het gebruikers- en klantenbestand."

Martijn Theuwissen vult aan: "Om snel vooruit te gaan hebben we bij DataCamp de traditionele lineaire productontwikkeling dan ook vervangen door iteratieve agile technieken waarbij we klant analyse en agile software development methodieken combineren in een reeks van geïtereerde en gevalideerd korte cycli. Elke cyclus bouwen we een klein stukje van het idee, evalueren we de reactie van de gebruikers, en trekken we hieruit de nodige lessen om vervolgens te starten met een nieuwe cyclus. In plaats van te werken in stealth mode tijdens de ontwikkelingsfase, kiezen we bewust ervoor om de gebruiker actief te integreren in ons R&D-proces om zo waardevolle gebruikersfeedback te verkrijgen. Het is bovendien een continue reality check die meet in welke mate we voldoen aan de verwachting van de klant. Vandaag zijn we aan het einde van onze tweede innovatiecyclus, met als resultaat een eerste basisimplementatie die toelaat om direct gebruikersinteractie en -feedback te vatten. We hebben volop ideeën voor nieuwe ontwikkelingen, maar op die manier kunnen we onze technische roadmap stevig onderbouwen!"

Om de risico’s en showstoppers van het concept te onderzoeken, deed DataCamp met ondersteuning van het Innovatiecentrum Vlaams-Brabant met succes een beroep op IWT-subsidie om de economische en technische haalbaarheid te exploreren.

Meer info: 
www.datacamp.com
marc.tiri@innovatiecentrum.be

Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube