Hello My Dear

Intimate media met Hello My Dear

Intimate media is een nieuwe vorm van social media voor dingen die je enkel met je intiemere contacten deelt. Hello My Dear is hiervan een eerste voorbeeld in Vlaanderen. Je kan er je levensverhaal of herinneringen aan een familielid of goeie vriend delen om de herinnering levend te houden.Via Facebook, Twitter en Youtube delen we vlot elke gebeurtenis die ons overkomt. Ons levensverhaal of diepe herinneringen aan een familielid of goeie vriend delen we echter niet via deze social media. Te vluchtig, te bot en ondergesneeuwd onder al de kinderfoto’s, spelletjes en verwijzingen naar de maandagmorgenblues.

Dat merkten ook Karolien Emmers en Sarah Callens enige tijd geleden. Ze besloten daarom Hello My Dear op te richten als een van de eerste “intimate media” websites van Vlaanderen.

Hello My Dear is een website waar verhalen en foto’s kunnen gedeeld worden met familie en vrienden. En daar houdt de gelijkenis op met Facebook. Het gaat over levensverhalen en herinneringen van uzelf of van anderen in uw dichte vriendenkring of familie, niet over de dagelijkse fait divers. U kan er beschrijven wat u zich herinnert van kleine en grote gebeurtenissen, van hoe iemand is of was, of hoe u zelf wil herinnerd worden. Deze verhalen in woord, beeld en klank kunnen gedeeld worden met een beperkt publiek dat u zelf kiest. Dit maakt Hello My Dear een plaats om de diepste zielenroerselen en speciale herinneringen te delen. 

De ontwikkeling van Hello My Dear oversteeg dan ook erg die van het doorsnee webplatform. Zowel de vormgeving als de achterliggende business case moesten ondersteunend en respectvol zijn voor de gevoelige verhalen die op de website zouden gedeeld worden.

In gesprekken met innovatieadviseur Bert Reekmans werd de business modelling methode van Alex Osterwalder gebruikt om het idee in kaart te brengen en uit te werken. Het emotionele en gevoelige karakter van hun idee kwam hierin scherper dan ooit naar voren. Ze kozen daarom ook voor een veilige website zonder reclame, waarvan de verhalen nooit zouden gedeeld worden met derden. 

Eén ding werd ook snel duidelijk: er waren veel partners nodig om Hello My Dear tot de succesvolle en respectvolle onderneming te maken waar Karolien en Sarah wilden achterstaan. Dit leidde tot een hele resem gesprekken met oa. caritatieve organisaties, ouderengroeperingen en scholen, maar ook verschillende mensen in hun brede kennissenkring om de invulling van de website af te toetsen en te finetunen.

Toen verder duidelijk geworden was wat de toonzetting van de website behoorde te zijn gaf innovatieadviseur Hans Haagdorens advies over de eigendomsrechten van de verhalen en foto’s die op de website zouden geplaatst worden. Een eerstelijns advies over de financieringsmogelijkheden bij zowel privé-investeerders, banken als overheid leidde tot een financiering van Hello My Dear.

Karolien en Sarah kwamen ook in contact met het productieteam van het VRT-programma Koppen. Dit leidde tot een item in de uitzending van 1 november 2012 dat aan Hello My Dear gewijd was. Diezelfde dag ging hun website live.

Hello My Dear geeft goed weer dat het ecosysteem waarin een innovatie wordt afgetoetst en uitgewerkt van cruciaal belang is om van een idee tot een succesvolle innovatie te komen.

Meer info:

Innovatiecentrum provincie Antwerpen
Bert Reekmans
bert.reekmans@innovatiecentrum.be

Hans Haagdorens
hans.haagdorens@innovatiecentrum.be
T: +32 3 216 21 61

Hello My Dear
Frederik de Merodeplein 2
2600 Berchem
www.hellomydear.be
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube