Tickoweb

Tickoweb uit Genk bouwde een ticketing-applicatie waarmee organisatoren van events hun ticketverkoop zelf kunnen uitbaten. Deze ticketing engine wordt gratis aangeboden in een freemium businessmodel.

Zaakvoerder Kristof Schuurmans geeft meer uitleg: “ Een freemium businessmodel betekent dat je onze ticketingengine gratis kan gebruiken. In principe heb je onze hulp voor deze applicatie niet nodig. Als je toch ondersteuning wenst voor bv zaalplanconfiguratie, ticketprijzen, scanning enz, dan kan je altijd een beroep op ons doen in een prijs-per-uur-model. Onze concurrenten werken met een prijs-per-ticket-systeem, en voor de grotere festivals kan de kostprijs hierdoor aardig oplopen.

Aanvankelijk is Tickoweb begonnen als een vzw. Omdat wij tegen de hoge ticketingprijzen waren die er op dat moment gehanteerd werden op de markt. Het schrijven van de engine was moeilijker dan we aanvankelijk dachten, maar gaandeweg kregen we hulp van allerlei festivals die ons aangaven wat zij belangrijk vonden in zo’n applicatie en welke features zij wensten.

Innovatiecentrum Limburg heeft ons op twee manieren geholpen. In de grote wirwar aan subsidies hebben zij ons een vrij goed beeld gegeven over waar wij als jonge kmo of startup mee geholpen kunnen worden. Bovendien hebben zij ons daar ook volledig in begeleid. En we hebben deelgenomen aan de Innovatieschool. Aan die cursusreeks innovatiemanagement hebben we een sterk netwerk overgehouden van ondernemers uit andere sectoren die elk op hun beurt met innovatie bezig zijn. Dat is altijd fijn meegenomen.
Ik geloof heel sterk dat innovatie een stukje samenwerken is met andere industrieën en met open vizier kijken hoe zij bepaalde businessproblemen hebben opgelost. Om die dan op een creatieve wijze te implementeren in je eigen industrie.

Ook wij hebben dat freemium businessmodel niet zelf bedacht. Het bestond al in de traditionele software industrie, maar wij hebben het aangepast en toegepast in de entertainment sector. Je hoeft niet altijd het warm water heruit te vinden. Kijk met een open blik en met passie naar andere industrieën en probeer daar uit te filteren wat voor jou belangrijk is. Dat kan een businessmodel zijn, maar evengoed een stukje technologie dat misschien nog niet 100% geadopteerd is door jouw eigen industrie. Wij lezen bv veel blogs om snel op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en uiteindelijk loont dat.

Als wij het oude businessmodel van prijs per ticket hadden gevolgd, dan zouden wij nu niet meer bestaan. De grotere spelers op de markt zouden ons volledig hebben weggeblazen.
Maar door ons freemium model zijn wij op een relatief korte termijn gegroeid en runnen we 1,5 miljoen tickets per jaar zonder dat er grote investeringen voor nodig waren. “

Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube