Tip voor innovatie: Pivoteer!

Pivoteren is een hype in innovatieland. Het is een speciale vorm van businessmodelinnovatie die een woordje uitleg verdient. De term komt uit de sport, vooral basket en handbal. Hij  staat voor een maneuver waar je aanleunt tegen je tegenstander, je stevig plant op één voet, en met de andere voet resoluut een andere richting kiest dan degene waar je naartoe gericht stond. In business gebeurt net hetzelfde. Je blijft deels vasthouden aan de sterktes in je  bedrijf, bijvoorbeeld een productlijn of de locatie. Op een ander vlak, bijvoorbeeld de  dienstverlening of de betalingswijze, verander je radicaal van richting. Het is een stuk complexer dan in de sport, want een bedrijf heeft veel meer dan 2 poten om op te pivoteren, en heel wat richtingen waarin men kan evolueren.

Enkele grote voorbeelden vinden we bij Amazon die met hun online boekenverkoopplatform ook allerhande andere producten gingen verkopen, en bij autoverhuurbedrijf Avis dat ook leasings doet. Korter bij huis vinden we de zonnepanelensector waar nu heel wat bedrijven pivoteren richting zonnepaneelreiniging, milieuvriendelijke woningbouw, of alternatieve energieopwekking.

Enkele tips om succesvoller te pivoteren:

  • Neem de visie van het bedrijf goed onder de loep. Onderzoek of je ze kunt verdiepen of verfijnen aan de hand van de feedback van klanten. Bekijk daarom eerst en vooral wat de sterktes van het huidige businessmodel zijn. Pas daarna kan je op zoek naar nieuwe vormen van zaken doen, waarin die sterktes een hefboom zijn.
  • Het doel van pivoteren is het vinden van een manier om het product fundamenteel beter op de markt te laten aansluiten. Denk daarom niet alleen aan het toevoegen van nieuwe features en diensten aan je business, maar denk ook aan wat je zou willen of kunnen weglaten.
  • Gebruik een methode om het businessmodel en de voorstellen van pivots in kaart te brengen. Goede voorbeelden vind je in de modellen van Alex Osterwalder (www.businessmodelgeneration.com) en Board of Innovation (www.boardofinnovation.com).
  • Bij een ideale pivot kan je het bestaande businessmodel laten bestaan terwijl je parallel experimenteert met het nieuwe. Dit is echter niet altijd mogelijk zonder brokken te maken. Zo lukt het wel om een webshop te beginnen naast een traditionele winkel, maar is het moeilijker om een betalende papieren krant te laten renderen langs een gratis online krant.

Dit gaat een stuk verder dan het bedenken van dingen die je kunt toevoegen aan het aanbod. Het gaat om het fundamenteel heroriënteren van je businessmodel en het bedrijf dat erachter zit.

Auteur: Bert Reekmans

Meer nieuws
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube