Verspreiding van een goed product

Een goed product bedenken is niet moeilijk. De meesten van ons slagen daar al in nog voor ze ’s morgens uit de douche gestapt zijn. Inschatten of een product ook zal geaccepteerd en verspreid worden, ligt moeilijker. Hoe zorgen we ervoor dat de klant er pap van lust?


Wat is het geheim dat ervoor zorgt dat de mensen een bepaald product accepteren en kopen? Om te beginnen is er al een groot onderscheid tussen producten die aan hun zoveelste versie toe zijn, en werkelijk innovatieve producten die voor het eerst op de markt komen. Enkele criteria bepalen of een innovatief product ook een breed publiek kan aanspreken.

Het relatieve voordeel

Voelt de toekomstige klant meteen dat hij een voordeel doet ten opzichte van een gelijkaardig product van de concurrent? Meestal zal de reclame hem dat wel uitdrukkelijk vertellen met slogans zoals “minder tijd nodig”, “30% beter”, “verdubbel je geld”.

De compatibiliteit

Hoeveel moeite is er nodig om over te schakelen naar de nieuwe oplossing? Als de gepercipieerde kost van de verandering hoger is dan het gepercipieerde voordeel, dan zullen de meeste mensen de innovatie niet eens proberen. Marketing gaat hier meestal ook in de aanval – “goed of geld terug garantie”, “een kind kan de was doen”.

De complexiteit

Hoeveel nieuwe kennis of gewoonten moet de klant zich eerst eigen maken om het nieuwe product te kunnen gebruiken? “Eenvoudig”, “drie kwart van de mensen zoals jou gebruiken het al”, zegt de brochure.

De controleerbaarheid

Heeft de klant de mogelijkheid om de innovatie eens uit te proberen? De meeste kledingzaken laten je passen, in de garage of bij de (elektrische) fietsenhandelaar mag je een proefritje maken, aan een standje in de supermarkt mag je gratis proeven en soms krijg je gewoon een gratis testperiode.

De zichtbaarheid

Hoe zichtbaar zijn de resultaten van de innovatie? Modegrillen en hypes zijn alomtegenwoordig. Dat is cruciaal in hun verspreiding. Op het eerste gezicht lijkt het, dat hier vooral een taak is weggelegd voor marketing, social media en het business model, maar dat is kortzichtig. Het product moet vooral voor zichzelf kunnen spreken. Je kan daarom het product aanpassen om in één of meer van deze domeinen te scoren. Zo kunnen bijvoorbeeld testmogelijkheden, gebruikseenvoud en een opvallend uiterlijk ingebouwd worden bij het design van de innovatie.

Auteur: Bert Reekmans

Meer nieuws
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube